Translate

Sambut CNY di Golden Valley KL : Taman Tun Dr Ismail [RECOMMENDED]

ok baru nak post.

alhamdulillah, diberi rezeki untuk try masakan Chinese. and jangan risau owner claimed restaurant in menyediakan makanan halal, pork and alcohol free.

 so first time ni makan besar.. hahha. so saya difahamkan company ambil set prosperity,  memang kenyang.





so saya nak share, saya baru tau yang kalau makan untuk CNY, style nyer lebih kepada banyak lauk.
nasi tak banyak. satu je , nasi goreng.

jom kita go tru satu2.

1. Yee Sang


yes klu kita tengok kat sini ada banyak sayur, fish cracker? jellyfish, kacang tanah kisar?, lobak merah, lobak putih, carrot, kobis merah, timun,  ketumbar, kepingan ikan salmon and beberapa item yang saya tak tau.

ok Yee Sang tu sebenarnya SALAD IKAN MENTAH,  benda ni curah ngan sos plum dan gaulkan bersama dan dijulang tinggi berserta dengan ucapan kata2 atau harapan sempena tahun baru.

saya macam pernah dengar yang culture celebrate new year dengan Yee Sang ni hanya ada di Malaysia dan Singapore, cek kat sini . maka kita patut share ngan rakan kita yang bukan Malaysia keunikan budaya kaum Cina di Malaysia.

rasa dia, saya suka, sebab dia campuran sayur, makan dengan salmon kowt. ha ha ha sos plum + cracker memang membantu dalam menyedapkan dish ni.

benda ni appetizer jer, slalu orang tak makan banyak. tapi #akusuka, so ambil menunggu makanan kedua sampai saya makan.



2. Sup seafood & ketam



Sup ni memang sedap. terasa rebusan ketam tapi tak hanyir ke apa, dan dia cam jelly, kanji like skit. tapi #akusukasuka, dia nyer soup base tu ada juga rasa macam ikan. seyes tak reti nak terjemah ingredients dia tapi sedap!

Crab + Sweet corn soup

^ agak2 je klu resepi ini benda yang sama.

3. Yam basket Kung Po chicken



this thing is a KICK. sedap nak mampus, bila keladi tu dia di kukus dan di bentuk kan macam ring/cincin besar, kemudian deep fry, memang power. omg.  ok saya tau sebab saya baca resepi kat sini yam basket kung po chicken recipe

 guys, you need to try once!

4. River patin steamed in superior soy sauce.
 

Ok ikan patin ni sebab dikukus dan makan ngan soy sauce. macam sedikit pelik, slalu makan masak tempoyak tak rasa sangat ikan or hanyir dia. yang ni cam terasa skit. ada orang suka ada tak. saya kurang lah.

5. Nasi goreng




 rasa nasi goreng cina

6. Udang dalam special sos?




Rasa ala2 sweet sour., udang besar tapi rasa dia pelik... .huuhuhuhuh tak manis macam udang biasa.

7. Red bean paste pancake

 

 benda ni memang sedap. crispy, thin giler, tapi masuk dalam mulut sweetness, crunchiness, semua gabung. inti red bean, as it's name :D

tolong makan ye. tak menyesal langsung

8. Brocolli + Mushroom + Fatt choy




err..sis tak nampak fatt choy, rasa dia biasa jer.

9. Ginger soup tang yuen


ok, rasa benda ini healthy sangat. sis tak leh gi. dalam tu ada bebola beras pulut. macam mochi.

OVERALL, best. amazing experience. amazing halal chinese cuisine ..


Kesedapan:
4

Alamat :
Golden Valley,
LGB Tower, 1 Jalan Wan Kadir, Taman Tun Dr Ismail
Kuala Lumpur, Malaysia 60000

Jenis Masakan:
Cina

No tel:
03-7722 1488






Comments

Popular Posts